קטגוריות
בלוג

על צילום עירום והשמרנות של פייסבוק

על הצנזורה בפייסבוק, מנגנון ההלשנות, ועל החסימה שחטפתי מהם בגלל העלאת אמנות בוטה מדי.

 

מה דעתכם על התכנים המתפרסמים בפייסבוק? האם הכל ראוי לצפיה? האם ישנם תכנים מטרידים / מסוכנים / פוגעים שהייתם שמחים לא להיחשף אליהם?
מה בנוגע לצילומי עירום וארוטיקה? האם יש לכם דעה מגובשת בעניין?

פייסבוק משחקים משחק כפול. מצד אחד הם הרשת החברתית הגדולה והחזקה נכון להיום, ובהחלט נהנים מכך שכולם מעלים אצלם תכנים, ומצד שני הם מפעילים חוקי צנזורה נוקשים לגבי חומרים, אותם הם מחילים על פי מערך שיקולים מיושן ושמרני.

כך למשל תמונת עירום אמנותית בה מופיעה אישה בחזה חשוף עשויה להמחק מפייסבוק ולסדר למי שהעלה אותה אזהרה בגין העלאת תוכן פוגעני שעובר על חוקי השימוש בפייסבוק, בעוד שתכנים פוגעניים ומסוכנים הרבה יותר יעברו בכיף מתחת לרדאר וישארו חשופים לעין כל.

 

מנגנון הלשנות או מנגנון בקרה חכם יותר?

מכיוון שבכל רגע מועלים המון תכנים חדשים לפייסבוק מכל פינה בעולם, אין להם אפשרות כמובן לבדוק בעצמם כל פוסט ולוודא שאינו פוגעני או עובר על החוקים. לשם כך מופעל בפייסבוק מנגנון דיווח בו המשתמשים "מלשינים" על תמונות בעייתיות לפייסבוק. לאחר ההלשנה נכנסת לפעולה מחלקת "משמרות הצניעות" שבודקת את התוכן המדובר. אם משמרות הצניעות מחליטים שמדובר בתוכן לא ראוי, הוא נמחק לאלתר מפייסבוק ומעלה התוכן מקבל אזהרה למיילבוקס שלו. אם מדובר בהישנות של מקרים האזהרה הופכת לחסימה זמנית של המשתמש ואיום בסגירת החשבון לצמיתות.
אני מוצא את השיטה הזו מקוממת ופסולה, ולו רק בגלל שהתקנות של פייסבוק מחמירות ושמרניות מדי. אני מניח שמנגנון ההלשנה חשוב כדי למנוע מקרים חמורים של הטרדה ברשת, פגיעה בצנעת הפרט וכדומה, אבל מכאן ועד לצנזורה של אמנות מצולמת הדרך ארוכה.
הייתי רוצה שפייסבוק יספקו מנגנון קצת יותר חכם לשליטה בתכנים המועלים, על ידי המשתמש. כיום כשאני מפרסם תמונה בפייסבוק אני אמנם מסתיר אותה מקבוצת "צנזורה" שיצרתי ברשימת המשתמשים שלי, שכוללת ילדים ואנשים שמוכרים לי כשמרנים/דתיים/ ושניים שפנו באופן אישי וביקשו להמנע מחשיפה לסוג הצילומים שאני מעלה. מכבד את זה מאוד. הייתי שמח אילו יכולתי להגדיר באופן גורף שהתמונות שאני מעלה מתאימות לקהל מגיל 18 ומעלה, אולי אפילו 21 בחלק מהמקרים. בשביל פייסבוק זה לא צריך להיות פיצ'ר מסובך כל כך לביצוע. אני בטוח שבמושגים של שעות עבודה, אם יחסכו שם במשמרות הצניעות איזו משמרת או שתיים ויעבירו את הכסף למחלקת הפיתוח, העניין יסתדר בקלות…

תוכן פוגע או תוכן נועז?

כשסיפרתי לחברה טובה על האזהרה והחסימה שקיבלתי מפייסבוק היא התקוממה ואמרה "אנשים מתאבדים בעקבות התעללות בפייסבוק בעוד שאתה עושה לאנשים נעים…"
בהחלט מחמיא לי שהצופים אוהבים את התמונות שאני מעלה. אני מקבל לא פעם פידבקים שהתמונות מדליקות  ומחרמנות, וגם זו מחמאה אדירה ורוח גבית להמשיך להעלות את החומרים.
ארוטיקה ומיניות זה לא נושא שצריך לפחד ממנו או לצנזר, כשלא פוגע או עובר את גבול הטעם הטוב. פורנו בוטה אני לא אעלה בפייסבוק, גם אם אני מצלם לעיתים (עבור זוגות שבאו להצטלם עבור עצמם) את הז'אנר הזה. אבל מה פשר ההתחסדות במחיקת תמונה בה ניתן לדמיין שהמצולמים עוסקים באקט מיני, שעה שלא רואים איברי מין חשופים והסיטואציה מצולמת באופן מתון יחסית?
לא פעם אנחנו קוראים על אנשים (בעיקר נוער) שעברו התעללות בפייסבוק באמצעות תוכן גרפי או פשוט באמצעות המילים, חלק מהסיפורים הקשים הללו הביאו אנשים אף להתאבד. האם אפשר להעמיד תוכן פוגעני מהסוג של התעללות באנשים, מול תוכן "בוטה" מעל הרף הנמוך מאוד שהציבו פייסבוק, שדוגלים בסובלנות נמוכה מאוד לצילומי עירום?

הכח להשפיע או סתם ליישר קו?

מדי פעם פייסבוק מקבלים על הראש חזרה מהמשתשים ומהתקשורת. אין מה לעשות, פייסבוק הפכו לסוג של אח גדול שקשה מאוד לדבר איתו ברמה הפרטית (אני למשל לא יכול לפנות לאף אחד בפייסבוק ולהביע תרעומת על הצנזורה והחסימה) אבל מאוד חשוב להם מה הציבור בכללותו ומה התקשורת חושבים עליהם ומביעים. פייסבוק מגיעים אלינו מאמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות אם תרצו, אך בפועל אומה שמרנית למדי הנשלטת על ידי מערכת נורמות שיכולה להיות לעיתים מאוד מתחסדת וצבועה. משחק כפול כבר כתבתי למעלה.
אז מה אנחנו יכולים לעשות? להגיב, לשתף, לומר את דברנו. תוכן ויראלי (כזה שמשתפים הלאה) יכול לעיתים להכות גלים ולהשפיע גם במקומות גבוהים שם למעלה…
אז אם הזדהיתם עם מה שכתבתי, אם אתם נמנים על מי שאוהבים את הצילומים שאני יוצר ורואים בהם אמנות ולא חומר פסול לצפיה, וגם אם לא נחשפתם עדיין ליצירה אבל תומכים בחופש הביטוי (בלי לפגוע באנשים), תנו לייק, עשו שיתוף, והוסיפו את דברכם. אולי זה ישנה משהו. אני יודע שאני לוקח כאן סיכון מסויים ועלול לעצבן את פייסבוק – כאמור האח הגדול – אבל אני לגמרי חושב שהצדק במקרה הזה בצד שלי…

תגובה אחת על “על צילום עירום והשמרנות של פייסבוק”