קטגוריות
בלוג

עירום אאוט – עריפת ראשים אין

הייתם רוצים שסרטון המציג עריפת ראש יקפוץ לכם מול הפנים או שאולי בכל זאת עדיף להציץ בתמונת עירום אמנותי מהסטודיו?

כבר כתבתי כמה פוסטים על המדיניות השמרנית של פייסבוק בכל הנוגע להעלאת והצגת תכנים הכוללים עירום. פייסבוק הנהיגו קו שמרני שמטרתו לדבריהם למנוע מילדים להיחשף לחומרים שאינם מתאימים לגילם, ובכלל, להגן על אנשים שמוצאים תכנים כגון צילומים הכוללים עירום פוגעניים. נשמע קצת מתחסד, במיוחד כשפייסבוק מאשרים באותה נשימה הצגת תמונות פרובוקטיביות הרבה יותר מתמונות עירום אמנותי, ובלבד שיהיו כמה פיסות בד במקומות הנכונים (פטמות ואיברי מין).
כעת הגדילו בפייסבוק לעשות והם מאפשרים להציג אצלם אפילו סרטוני וידאו המתעדים הוצאה להורג בעריפת ראשים, לא פחות. קראו על כך עוד כאן. לדבריהם, הצגת תכנים מסוג זה תותר כל עוד הם יוצגו בקונטקסט שלילי המגנה אותם ומעלה את הנושא על סדר היום.
אפשר להתווכח על כך, כי אם פייסבוק החליטו לתרום במשהו לבטחונם של אנשים במדינות המאפשרות לזוועות כאלה להתרחש, הרי שהדבר ראוי לפחות למחשבה נוספת ולא לשלילה ולגינוי על הסף. יחד עם זאת, פייסבוק מציבים את עצמם (שוב) בתפקיד השופט, שלא לומר האלהים, כשהם מתיימרים לקבוע עבורנו את האג'נדה, להגן עלינו כשצריך, ולחשוף אותנו לזוועות כשלדעתם זה משרת לכאורה את טובת אוכלוסיית העולם. כשפייסבוק מוכנים להכיל סרטונים של עריפת ראשים אבל מתנגדים לזוג ציצים חשוף, בטיעון שיש מי שעלולים להפגע מכך, הציניות חוגגת, וקשה לגלות הבנה או אהדה לנימוקים שלהם.
שון הייד כתב על כך ב CNN טור חשוב שכדאי לקרוא, ובו הוא מעלה את פייסבוק על המוקד ומאשים אותם שתכלס, אחרי כל הנימוקים היפים, הם בסך הכל מעוניינים בעוד טראפיק. הגם שאני נוטה להסכים איתו אני מתפלא שהם עדיין לא גילו שציצים חשופים זה אחלה טראפיק.
ובכל זאת, בלי שום קריצה הומוריסטית, אין כל "הגנה על ילדים" בהצגת עריפת ראש בפייסבוק. נהפוך הוא, בסרטון של שניות ספורות אפשר לשנות את חייו של הצופה לנצח, במיוחד אם מדובר בילד. התמונות הללו עשויות לרדוף אותו עוד זמן רב, ובמיוחד במדינה כמו שלנו לא צריך לחפש הרבה כדי למצוא חוות דעת של פסיכיאטרים ועובדי רווחה על ההשפעה של חשיפת ילדים לטרור, אלימות ותוצאותיהם.
אולי זה המקום להזכיר למארק צוקרברג ומשמרות הצניעות שלו, שאותו ילד עליו הם מנסים להגן מחשיפה לזוג שדיים משחיתים, נחשף להם בלאו הכי בטלויזיה, בחיים הנורמליים בכל חברה חופשית ומודרנית, ברשת, במוזיאון, ואפילו בחוף הים. יש הטוענים שהוא פגש בהם עוד בהיותו תינוק רך ותמים, כזה שיונק חלב פעם בשלוש שעות – היכרות די אינטימית עם האיבר המקסים הזה. צאו מהלחץ, שחרר את העניבה צוקי.
שורה תחתונה – מסתבר שבפייסבוק מרגישים שעדיין אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו: מצד אחד לנסות לא לפגר אחרי המתחרים שמביאים כל חדשה מרעישה ומזעזעת בזמן אמת מכל מקום בעולם, ומצד שני לשחק את המשחק השמרני והמתחסד שמתיימר להציג את פייסבוק כמקום בטוח לילדים. יה, רייט.