קטגוריות
בלוג

כשסלפי עירום דולף לרשת

דומה שלא עובר שבוע ללא "פרשיה" תורנית של דליפת תמונות עירום של אדם פרטי או מוכר לרשת. חלק מהפרשיות מכות גלים בכל העולם וחלקן מהדהדות בביצה המקומית בישראל, כמו דליפת התמונות של ענת הראל וכמו הפצת התמונות שנמצאו במכשיר הטלפון שנגנב משרון פרי. חלקם של המקרים הללו מתרחש עקב פריצות (וירטואליות או פיזיות) וחלק אחר כתוצאה מטעות אנוש, חוסר תשומת לב וניצול אמונם או שאננותם של אנשים בסיטואציות של בילוי או ברגעי אינטימיות של מערכות יחסים קרובות.

צילומי סלפי עירום – (כמעט) כולם עושים את זה

כצלם שעוסק בעירום וארוטיקה אני בא במגע עם אנשים רבים שמתחברים למה שהתקשורת אוהבת לכנות "צילומים אינטימיים". לקוחותיי שמגיעים להצטלם אצלי, שחלקם גם מתווספים לחוג הידידים והחברים שלי משוחחים, מספרים חוויות, ממתיקים איתי סוד. אני לומד המון תוך כדי האינטראקציה הזו. עליהם, על עצמי, על אנשים בכלל. בואו אגלה לכם "סוד" מרעיש: כמעט כולם מצלמים תמונות עירום עצמיות מתישהו. העניין הזה בצילום עירום לא הומצא בעת האחרונה, זה היה כאן תמיד. הטלפון הסלולרי רק הופך את זה לנגיש יותר ולמפתה יותר. זוהי לבטח לא נחלתם של סלב'ז בלבד. זו גם השכנה מלמעלה, זה השכן מלמטה, זה הזוג שמנהל את החנות במרכז המסחרי, העו"ד שלכם, המורה של הילד, הגננת של הילדה. אולי גם בן או בת הזוג שלכם. הבעיה היא שהטלפון הסלולרי הוא גם סוג של "נקודת תורפה" בכל הנוגע לפרטיות ולהגנה על המידע האישי שלא היינו רוצים שיהפוך לנחלת הכלל. תיכף אחזור לזה…

הביקורת הציבורית (טוקבקים)

בכל פעם שמתפרסמת פרשיה תורנית אני נתקל בתגובות הצפויות שחוזרות על עצמן. להלן מקבץ מדגמי של תגובות שנעות על הסקאלה שבין סתם שמרנות במקרה הפחות גרוע ורוע לב וטיפשות במקרה הגרוע:

  •  מגיע לה
  • הכל יזום כדי שידברו עליה
  • טמטום במיטבו, גם מצטלמת בעירום וגם מצפה מגנב למוסריות
  • נו באמת, אשה בוגרת מצלמת את עצמה תמונות אינטימיות

מהתגובות הנ"ל ועוד הרבה תגובות מרושעות נוספות אפשר ללמוד שהמגיבים סבורים שהאישה שתמונותיה הודלפו עשתה משהו רע. אותם אנשים אפילו יאשימו אותה במניפולציות, עד כדי הדלפת החומר בעצמה. הם יצליפו בה במילותיהם כעונש על כך שהעזה כאישה בוגרת להצטלם תמונות בעלות אופי מיני הכוללות עירום וישמחו לאידה. אותם אנשים מוסיפים חטא על הפשע שבוצע באותה אישה (פשע שכמוהו כאונס) והופכים אותה מקורבן העבירה לאשמה. נשמע לכם מוכר? זה לא מקרי. גם במקרים רבים של הטרדות מיניות, אלימות ואונס התרגלנו לתגובות מהסוג הזה. מדוע? מכיוון שאנשים בעלי תפיסות עולם שמרניות, שוביניסטיות, דכאניות ומפלות מסתכלים על אישה משוחררת / מינית ואפילו אישה שפשוט הצטלמה בביתה ובחדרה האינטימי בעירום כעל אישה מופקרת ומבחינתם אותה "הפקרות" היא הגורם לכל הרעות שיתרחשו וההצדקה להן.

בואו נבהיר אחת ולתמיד – צילום עירום אינו דבר פסול

כבר כתבתי לא פעם: מתחת לבגדים כולנו עשויים מאותו חומר. בני האדם הינם יצורים מיניים, יצריים, מלאי חיים, תשוקות, פנטזיות ודחפים. חלק מהאנשים למרבה הצער מדחיקים את המרכיבים הללו שלדעתי הינם לא פחות מאבני חיים. לאורך זמן הופכים אותם אנשים לכבויים, מונוטוניים, אפורים ולמרבה הצער במקרים מסויימים גם אנשים מסוכנים לזולתם, חטטניים יותר, רכלנים יותר, מטיפים ומסיתים. כי "למה שההם יחגגו ויתהוללו ואני לא?".  מהמקום הזה קל לצלוב את אותה אישה שהצטלמה בעירום. "אם לא היית מצטלמת בעירום זה לא היה קורה". תשובתי לאותם המבקרים: אם לא היית מתאהב לא היה נשבר לך הלב, אם לא היית רץ במרתון ההוא לא היית קורע את השריר, אם לא היית יוצאת לפסטיבל ההוא במדבר לא היית חוטפת התקף אלרגיה, שלא לדבר על: אם לא היית שוכר עם המאהבת חדר במלון ההוא לא הייתם נתפסים או: אם לא היית מפלרטטת עם ההוא מהעבודה בעלך לא היה מתעצבן כל כך. יקיריי, פקחו עיניים: כולנו צורכים ריגושים, כולנו צריכים אותם. כל אחד והשריטה שלו, כל אחת והקטע שלה. לכולם יש במוקדם או במאוחר סודות. חלקם סודות שאין בהם כל פסול (למשל לצלם את עצמך בעירום) וחלקם סודות שיכולים לפגוע באחרים. הייתי שמח לו יותר אנשים היו לומדים לכבד את זכותו של הזולת לסוד. את זכותו של אדם בוגר לעצמאות. לעצמיות. גם כשהעצמיות הזו עוסקת בעירום, בסקס, בטיפוח הגוף ובלעוף על עצמך מול הראי או מול המצלמה. זה בריא להיות יפה, זה בריא לאהוב את היופי שלך, זה נפלא לתעד אותו.

ובכל זאת כמה טיפים חשובים

כבר הבנתם שאני בעד צילומי עירום, כולל צילומי סלפי עצמיים. לגמרי בעד.  בעבר גם ארגנתי באתר של סטודיו אקספוז תחרות סלפי עירום שזכתה להתעניינות רבה, ובהמשך תחרות סלפי עירום בטוח שמטרתה לקדם את הבטיחות והפרטיות בצילום עירום. ואכן לדעתי יש מספר כללי זהירות מתבקשים שעליכם לזכור כשאתם מעוניינים להימנע מסיטואציות של דליפת תמונות אינטימיות לרשת:

 

  • השאירו את הפנים מחוץ לפריים (צלמו תמונת גוף חתוכה בגובה הצוואר או הלסת מראש! אל תשאירו את החיתוך או הטשטוש לאחרי הצילום בתוכנת עיבוד תמונה. כך גם אם התמונה תיפול לידיים הלא נכונות – לא יהיה ניתן לזהותכם.
  • עוד אפשרות למניעת זיהוי: השתמשו במסיכה, כובע, או כל אביזר אחר שמסתיר את הפנים. זה לא צריך להפריע או לקלקל את התמונה. להיפך… תחשבו יצירתי ותשדרגו את הקונספט… איפה מסיכת הבאטמן שהיתה לכם בארון?…
  • קעקועים וסימני זיהוי מובהקים כמו כתם לידה בולט – מאפשרים גם כן זיהוי שלכם אפילו ללא פנים. שתי האפשרויות הרלוונטיות: 1. הסתירו את הקעקוע באמצעות תנוחה או באמצעות בד, פריט לבוש וכו' 2. צלמו חלק מהגוף העירום ולא את כולו באופן שהופך את התמונה לבטוחה יותר.
  • אם המטרה היא לשלוח תמונת סלפי עירום לאדם אהוב (למשל את מצלמת תמונה סקסית לשלוח לבן זוגך באמצע היום…), אני ממליץ בחום להימנע מצילום ישיר לאפליקציה מקוונת. כלומר אל תצלמו תמונת עירום מתוך הווטסאפ … תמיד צלמו קודם באפליקציה של המצלמה ורק אחרי שבדקתם היטב שהתמונה לא מכילה פרטים לא רצויים (שוב דגש על הפנים) שחררו אותה לדרכה…
  • דעו היכן התמונות שלכם נמצאות. בדקו היכן במכשיר הן נשמרות ומחקו מה שלא צריך להישאר בו. בנוסף, אם הנכם מגבים את הטלפון לחשבון ענן בדקו מה נמצא שם… יתכן שתעדיפו לא לגבות את תמונות העירום לחשבון שמאוכסן ברשת.
  • השתמשו בהגנה בסיסמה לגלריית התמונות. ישנן אפליקציות לא מעטות שמספקות מענה לצורך הזה.
  • שימו לב לרקע בתמונה – האם הוא כולל פריטים מזהים מובהקים שלא תרצו לכלול בפריים? אולי כדאי שתוותרו על התמונה המשפחתית שתלויה בחדר השינה ותצלמו על רקע קיר חלק…

ועוד פסקה לסיום – פסקה שכולה אמפטיה

לבי עם אותם אנשים שנפלו קורבן לפשע המכוער של פריצה והפצת תמונותיהם ברשת. כאמור זהו אקט ששקול לאונס. זה אקט מתועב ונבזה ופוגעני ואותם עבריינים צריכים להיענש על כך. יחד עם זאת משבר הוא גם הזדמנות. גם בשעה שלכאורה כל העולם מתמוטט מסביב ואת – שתמונותייך הופצו מרגישה פגועה ומחוללת, אני מאחל לך שבמהרה תתעשתי, תתחזקי ותזכרי שלא עשית דבר רע, שהדבר הפסול היחיד בסיפור הזה הוא המעשה של עצם גניבת התמונות ממך והפצתן. מאותו המקום המתחזק תוכלי גם לראות שהעולם חוזר לענייניו והרכילאים והמשועממים כבר מחכים לשערורייה הבאה, שאין ספק שתגיע, כי לאנשים אין חיים, אז הם מחטטים בחייהם של אחרים. אהבתי מאוד את המשפט שכתבה ענת הראל בפוסט שבו הגיבה לפרסום התמונות האינטימיות שלה שהודלפו: "אני חוגגת את הגוף שלי ואת החיים שלי כל יום מחדש ומקווה מאוד שגם אתם!"

אז גם אני מצטרף לענת, ומחזק את שרון, וכמו רבים ורבות לפניהם ואלו שעוד יצטרפו למועדון המכובד של אנשים שחגגו את העירום שלהם ונתקלו בצד הפחות יפה של האנושות: תעשו את זה נכון, אבל תעשו מה שבא לכם. בעיקר תחיו, תחגגו, ותעופו על עצמכם. בקטע בטוח 🙂